Bolt Energie is een relatief nieuwe energieleverancier in België en biedt groene stroom en aardgas aan in alle gewesten. In dit artikel vind je alle informatie over Bolt Energie, zoals de tarieven, contactgegevens en beoordelingen over deze leverancier.

Wat zijn de Bolt Energie tarieven?

De Bolt Energie tarieven zijn zeer overzichtelijk en gemakkelijk te begrijpen. Op dit moment biedt Bolt drie verschillende soorten tarieven aan, waarvan vooral de dienstverleningen verschillen.

Bij alle tarieven ontvang je standaard groene stroom, zonder meerkost. Bovendien is deze elektriciteit ook nog eens afkomstig uit lokale producten installaties die je zelf kunt kiezen bij het afsluiten van een energiecontract.

gas en elektriciteit
contact

Adviesdienst energie (Gratis dienst)

Bel Mijn Groene Energie voor gratis hulp en advies van onze energie-experts. (Huidige wachttijd: 1 minuut)

gas en elektriciteit
contact

Vragen over energie?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van Mijn Groene Energie voor hulp of advies.

Overzicht Bolt Energie tariefkaart

In het onderstaande tabel is een overzicht van de Bolt tariefkaarten weergegeven. Hier worden de belangrijkste voorwaarden en verschillen met elkaar vergeleken.

Overzicht Bolt tariefkaarten
  Bolt Bolt Go Bolt Online
Soort contract Variabel Variabel Variabel
Looptijd Onbepaalde duur Onbepaalde duur Onbepaalde duur
Groene stroom? ✔️ ✔️ ✔️
Factuur per e-mail? ✔️ ✔️ ✔️
Factuur per post? ✔️
Online klantendienst? ✔️ ✔️ ✔️
Telefonische klantendienst? ✔️
Geen voorschot nodig? ✔️ ✔️

Bij het Bolt Go contract dien je een eenmalig voorschot te betalen, waar dit bij de andere tarieven maandelijks is. Dit voorschot wordt voor de facturatiecyclus bepaald op € 3.000 per EAN in het geval van een elektriciteitsaansluiting en op € 4.000 per EAN in het geval van een gasaansluiting (incl. btw). Hierdoor is de vaste vergoeding van het Bolt Go contract lager dan bij de overige contracten van deze leverancier.

Is er een Bolt vast energiecontract beschikbaar?

Momenteel is er geen vast Bolt energiecontract beschikbaar. Door de huidige situatie op de markt is het niet aantrekkelijk, en in veel gevallen niet rendabel, om een vast contract aan te bieden. Doordat de marktprijzen van energie elke maand kunnen verschillen, is het zeer lastig te voorspellen wat de evolutie van de energieprijzen op de lange termijn zal zijn.

Oorsprong Bolt elektriciteit

De elektriciteit van Bolt is volledig afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen in Vlaanderen en Wallonië. Volgens Bolt fungeren ze als tussenschakel tussen de energieproducent en de gebruiker en kopen ze alle elektriciteit aan bij kleinschalige productie installaties voor groene energie.

De elektriciteit van Bolt komt voor het grootste gedeelte uit Vlaanderen, namelijk 65 %. Het overige gedeelte is afkomstig uit Wallonië. De belangrijkste energiebron voor Bolt is biogas, wat goed is voor 35 % van alle geleverde elektriciteit, gevolgd door windenergie met 34 %. Een kleiner gedeelte komt voor uit waterkracht en zonne-energie, namelijk 18 % en 14 % respectievelijk.

Aanvullende diensten Bolt Energie

Tegenwoordig bieden de meeste energieleveranciers enkele energie-gerelateerde diensten aan, zoals de installatie van zonnepanelen, een thuisbatterij of ketelonderhoud. Bij Bolt Energie is het echter niet mogelijk om aanvullende diensten af te nemen. Deze energieleverancier houdt zich enkel bezig met het leveren van elektriciteit en aardgas.

gas en elektriciteit
contact

Adviesdienst energie (Gratis dienst)

Bel Mijn Groene Energie voor gratis hulp en advies van onze energie-experts. (Huidige wachttijd: 1 minuut)

gas en elektriciteit
contact

Vragen over energie?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van Mijn Groene Energie voor hulp of advies.

Hoe Bolt Energie klantendienst contacteren?

De Bolt Energie klantendienst is op meerdere manieren te bereiken, zowel on- als offline. De contactmogelijkheden zijn afhankelijk van de voorwaarden in je energiecontract, waardoor het enkel bij het Bolt energiecontract mogelijk is om telefonisch contact op te nemen met de klantendienst.

In de tabel hieronder is een overzicht van de belangrijkste Bolt contactgegevens weergegeven.

Bolt klantendienst overzicht
Contactmethode Contactgegevens Openingstijden
Bolt telefoonnummer +32 28 99 33 00 Maandag t/m vrijdag van 9:00 tot 18:00 uur
Bolt e-mailadres [email protected] Reactie binnen enkele werkdagen
My Bolt klantenzone Bolt klantenzone inloggen 24/7 bereikbaar

Niet de contactgegevens gevonden die je zocht of op zoek naar meer informatie? Navigeer dan naar de Bolt contactpagina.

My Bolt Energie klantenzone

Om ervoor te zorgen dat het mogelijk is om je energiecontract zelf, online te beheren, heeft Bolt een online klantenzone ontwikkeld, genaamd My Bolt Energie. In de Bolt klantenzone is het mogelijk om meerdere zaken betreffende je contract aan te passen, zonder dat je hiervoor contact op hoeft te nemen met de klantendienst. Alle klanten van Bolt hebben toegang tot My Bolt Energie, ongeacht het gekozen contract.

Inloggen in de My Bolt Energie klantenzone? Dit kan met de link in het bovenstaande contact overzicht.

Hoe Bolt Energie verhuis regelen?

Verhuisdozen

Het regelen van een verhuis kan een heel gedoe zijn. Het regelen van een Bolt verhuis dien je bij voorkeur 30 dagen vooraf en uiterlijk 30 dagen na de verhuisdatum door te geven. Voor professionele gebruikers is dit 10 dagen.

Het doorgeven van een Bolt Energie verhuis kan door middel van het overnamedocument. Dit document kun je vervolgens opsturen naar: [email protected].

Bolt Energie overnamedocument

Hoewel het invullen van een overnamedocument niet verplicht is, raden wij toch sterk aan om dit document in papieren vorm in te vullen. Het Bolt overnamedocument geldt namelijk als officieel bewijs van de meterstanden op het moment van overdracht. Zo ben je er dus zeker van dat beide partijen akkoord zijn met de meterstanden en hier later geen onenigheid over kan ontstaan.

In het overnamedocument dien je onder andere de actuele meterstanden en de EAN-codes van de energiemeters te noteren. Deze codes zijn te vinden op de zijkant van de meter of op de Bolt factuur. Vervolgens dienen beide partijen het document te ondertekenen en kan deze worden opgestuurd naar het bovenstaande Bolt e-mailadres.

Bolt Energie review door Mijn Groene Energie

Energieleverancier Bolt levert elektriciteit op een vernieuwende manier. Klanten van Bolt kunnen zelf kiezen voor de oorsprong van hun elektriciteit. Doordat Bolt samenwerkt met energieopwekkers, is het zelfs mogelijk om zeer specifiek te kiezen voor de oorsprong, zoals de windmolen in de buurt. Deze vernieuwende manier van energie aanbieden kan zorgen voor een hogere bewustwording van de oorsprong van elektriciteit.

Bovendien is alle electriciteit volledig afkomstig uit hernieuwbare energiebronnen en is er geen sprake van greenwashing bij Bolt. Dit resulteert ook in een goede score van milieuorganisatie Greenpeace, namelijk 13/20.

Mijn Groene Energie ziet toch nog een paar verbeterpunten voor Bolt, zoals de contactgegevens en de informatie op de website. Er is bijvoorbeeld geen duidelijke contactpagina beschikbaar en de veelgestelde vragen zijn lastig te vinden. Daarnaast kan het lastig zijn om de juiste informatie te vinden, bijvoorbeeld voor het regelen van een verhuis.

gas en elektriciteit
contact

Adviesdienst energie (Gratis dienst)

Bel Mijn Groene Energie voor gratis hulp en advies van onze energie-experts. (Huidige wachttijd: 1 minuut)

gas en elektriciteit
contact

Vragen over energie?

Laat je gratis terugbellen door een energie-expert van Mijn Groene Energie voor hulp of advies.

Is Bolt Energie betrouwbaar?

De Bolt klantendienst ontvangt van de Vlaamse energieregulator een score van 4/5. Hierdoor ontvangt de klantendienst van Bolt één van de hoogste scores op dit moment. Verder neemt het klantenbestand van Bolt gestaag toe en zijn de reviews over het algemeen positief.

Bolt ervaringen Om er zeker van te zijn of energieleverancier Bolt de juiste keuze is, heeft Mijn Groene Energie een overzicht gemaakt met Bolt reviews.

Wie is energieleverancier Bolt?

Energieleverancier Bolt geeft aan dat ze willen fungeren als tussenpersoon en de energiemarkt in België op willen schudden. Naar eigen zeggen, bieden ze met het eerste energieplatform in België meer transparantie en een vernieuwende richting.

Bolt maakt afspraken met lokale opwekkers van groene elektriciteit die vervolgens verkocht wordt aan klanten. De klanten van Bolt kunnen zelf kiezen waar ze elektriciteit af willen nemen, zo specifiek zelfs, dat kiezen voor de windmolen bij jou in de buurt mogelijk is.

Wie is de eigenaar van Bolt?

Bolt Energie werd in augustus 2019 opgericht door Pieterjan Verhaegen en Rens Van Haute. Momenteel behoort Bolt tot de Franse EDF groep, waar ook energieleverancier Luminus onder valt. Het bedrijf vaart echter een onafhankelijke koers.

Bekijk alle artikelen over Bolt